اجاق القایی بهتر است یا اجاق سرامیکی؟

5ec0e346c2db1622f06d3c6206c19009

اجاق القایی بهتر است یا اجاق سرامیکی؟: این روزها بازار اجاق‌های الکتریکی بسیار داغ است. این اجاق‌ها؛ علاوه بر اینکه ظاهری جذاب و مدرن به آشپزخانه‌ می‌بخشند، امنیت بالاتری نسبت به اجاق‌های گاز سوز دارند. ظرافت و تکنولوژی گازهای الکتریکی، آنها را به محصولات جذابی تبدیل کرده است. در حالی که هنوز؛ عمدهِ بازار کشور ما را اجاق‌های گاز سوز تشکیل می‌دهند، استفاده از اجاق‌های الکتریکی می‌تواند آشپزخانه شما را متمایز کند. همانطور که می‌دانید؛ اجاق‌های الکتریکی  به دو دسته تقسیم می‌شوند: القایی و سرامیکی. هر کدام از اجاق‌های القایی و سرامیکی، ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که در این مطلب به توضیح هرکدام خواهیم پرداخت. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که ” اجاق القایی بهتر است یا اجاق سرامیکی؟ ” در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت عملکرد اجاق‌ القایی و اجاق‌ سرامیکی

تفاوت اصلی بین اجاق‌های سرامیکی و القایی، نحوه عملکرد آنها در تولید حرارت است.

در ساخت اجاق‌های سرامیکی؛ از المنت‌های فلزی برای تولید حرارت استفاده می‌شود. حرارت المنت‌ها از طریق سطح اجاق؛ به ظرف می‌رسد و آن را گرم می‌کند. اما برای ساخت اجاق‌های القایی؛ به جای سیم پیچ های فلزی، از آهنرباهای الکتریکی قدرتمند استفاده می‌کنند. این آهنرباها با فرکانس بالایی که دارند، تنها ظرف روی اجاق را گرم می‌کنند. صفحه‌ی اجاق‌های القایی؛ حتی هنگام روشن بودن اجاق هم داغ نمی‌شود. به این ترتیب؛ از رسیدن حرارت به محیط جلوگیری می‌شود.

تفاوت عملکرد اجاق‌ القایی و اجاق‌ سرامیکی

اجاق القایی کنترل پذری بهتری دارد یا اجاق سرامیکی؟

اکثر اجاق‌های القایی و سرامیکی دارای صفحه کلید لمسی هستند. صفحه کلید دیجیتال، در کنار زیبایی بی نظیری که به اجاق شما می‌بخشد، کنترل دما را برای شما بسیار آسان می‌کند. همچنین ویژگی‌های دیگری مثل قفل کودک، تایمر و برنامه‌های مختلف پخت آن، در آشپزی به شما کمک می‌کند. اما کنترل پخت اجاق‌های القایی نسبت به اجاق‌های سرامیکی بیشتر است. اجاق‌های القایی می‌توانند در یک لحظه دمای خود را تغییر دهند. اما اجاق‌های سرامیکی برای تغییر دما، نیاز به زمان بیشتری دارند.

اگر حساسیت بالایی در آشپزی دارید، این ویژگی برای شما اهمیت زیادی خواهد داشت.

اجاق القایی کنترل پذری بهتری دارد یا اجاق سرامیکی؟

ایمنی اجاق‌های سرامیکی و القایی

امنیت اجاق‌های سرامیکی و القایی بسیار مقبول است. اما اگر نگران کودکان خود هستید، اجاق‌های القایی انتخاب مناسب‌تری هستند. این اجاق‌ها حرارتی از خود تولید نمی‌کنند و بعد از خاموش شدن، به سرعت خنک می‌شوند.

اجاق‌های سرامیکی جدید، دارای نشانگر حرارتی هستند. این نشانگر به شما کمک می‌کند تا بدانید اجاق شما برای لمس و تمیزکردن سرد شده است یا خیر. برخی از اجاق‌ها؛ ویژگی ایمنی پیشرفته‌ای دارند تا در صورت خرابی صفحه یا خالی بودن ظرف روی صفحه، انتقال حرارت را قطع کنند.

اجاق‌های سرامیکی و القایی، هر دو ایمنی مناسبی دارند. این ویژگی؛ آنها را برای هر خانه‌ای مناسب می‌سازد.

ایمنی اجاق‌های سرامیکی و القایی

پاک کنندگی اجاق‌های سرامیکی و القایی

از آنجایی که صفحه‌ی اجاق‌های سرامیکی و القایی، کاملا مسطح است، تمیز کردن آنها بسیار راحت است. اما اگر بخواهیم در مقایسه این دو اجاق سخت‌گیر باشیم، تفاوت‌های کوچکی بین آن دو وجود دارد. از آنجا که صفحه‌ی اجاق سرامیکی حرارت زیادی تولید می‌کند، مواد غذایی که روی آن می‌ریزد، یا می‌سوزد یا بر روی سطح اجاق می‌چسبد. در نتیجه ریختن مواد غذایی روی صفحه‌ی اجاق سرامیکی، شما را اندکی به چالش می‌کشد و تمیزکردن اجاق را سخت می‌کند. اما اجاق‌های القایی که تنها ظروف مخصوص به خود را گرم می‌کنند این مشکل را برای شما ایجاد نخواهند کرد.

پاک کنندگی اجاق‌های سرامیکی و القایی

ظروف قابل استفاده برای اجاق

برای استفاده از اجاق‌های القایی، نیاز به نوع خاصی از ظروف دارید. بر خلاق اجاق‌های القایی، اجاق‌های سرامیکی با هر نوع ظرفی سازگارند. همچنین باید بدانید، استفاده از ظروف تخت، بهره‌وری اجاق‌های سرامیکی را افزایش می‌دهد. چرا که سطح بیشتری از ظرف؛ با اجاق در تماس است.

ظروف قابل استفاده برای اجاق

مقایسه قیمت اجاق‌‎های القایی و سرامیکی

شاید بتوان گفت، مزیت اصلی اجاق‌های سرامیکی به اجاق‌های القایی، قیمت آنهاست. قیمت اجاق‌های القایی، تقریبا 30 الی 50 درصد بیشتر از اجاق‌های سرامیکی است. اما اگر میزان مصرف انرژی و بهره‌وری اجاق‌های سرامیکی را در بلند مدت در نظر بگیرید، انتخاب اجاق‌های القایی انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

مقایسه قیمت اجاق‌‎های القایی و سرامیکی

برای داشتن یک انتخاب خوب، باید نیازهای خود را مد نظر قرار دهید. انتخاب متناسب با نیازهای آشپزخانه، از هر چیزی مهمتر است. ویژگی‌هایی همچون قفل کودک، تایمر و تنظیم درجه حرارت، پارامترهایی هستند که ممکن است برای شما اهمیت داشته باشند. همچنین برای مقایسه بهتر اجاق‌های سرامیکی و القایی می‌توانید به فروشگاه رک پارت سر بزنید.

فروشگاه اینترنتی لوازم خانه و آشپزخانه رک پارت تلاش نموده است تا مجموعه کاملی از اجاق گاز های متنوع را، از برندهای معتبر عرضه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی اصلی