برای خرید شیر ظرفشویی چه نکاتی را باید بدانیم؟

j021061-ab__2

برای خرید شیر ظرفشویی چه نکاتی را باید بدانیم؟: شیرآلات در خانه‌های ما؛ از اهمیت کمتری نسبت به سایر وسایل برخوردارند. اگر اقدام به بازسازی خانه خود کرده باشید، احتمالا تعویض شیرآلات آخرین چیزیست که به آن فکر می‌کنید. با اینکه قیمت شیرآلات نسبت به سایر وسایل خانه کمتر است، اما اهمیت ویژه‌ای در دکوراسیون آشپزخانه شما دارند. لذا توجه به تک‌تک اجزای دکوراسیون آشپزخانه از جمله سینک و شیر آشپزخانه بسیار مهم است. اما برای خرید شیر ظرفشویی چه نکاتی را باید بدانیم و در نظر بگیریم؟ اگر تنها ظاهر شیرآلات برای شما مهم نیست، و علاقه دارید عوامل کیفی تاثیر گذار بر شیرآلات را بدانید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

می‌توان گفت پرکاربردترین وسیله در آشپزخانه، شیر آشپرخانه است. پس توجه به تمام ویژگی‌های شیر آشپزخانه؛ امری مهم است. دسته شیر، محل نصب آن، عملکرد، جنس مواد تشکیل دهنده شیر، نازل یا خروجی شیر و مقدار مصرف و فشار خروجی آن، مواردیست که علاوه بر ظاهر شیر؛ باید به آن توجه کنید.

اهرم شیر

شیر آشپزخانه می‌تواند تک اهرمی و یا دو اهرمی باشد. هر کدام از شیرهای تک اهرمی و یا دواهرمی، ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که می‌توانند برای مصرف شما مناسب باشند.

شیر دو اهرمی

شیرآلات دو دسته معمولا برای تفکیک جریان سرد و گرم آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. مگر آنکه شیر آشپزخانه شما؛ دارای شیر تصفیه آب باشد. در این صورت یکی از اهرم‌های آن مخصوص مصرف آب تصفیه شده خواهد بود. این نوع شیرها ظاهری کلاسیک‌تر دارند. از آنجا که دمای آب خروجی آنها وابسته به تنظیم اهرم‌های آب گرم و سرد است، انرژی و آب بیشتری مصرف می‌کنند.

برای خرید شیر ظرفشویی چه نکاتی را باید بدانیم؟

شیر تک اهرمی

شیرآلات تک اهرمی، کاربرد آسان‌تر و ظاهری مدرن‌تر دارند. مصرف انرژی آنها مطلوب است و به شکل راحت‌تری نصب می‌شوند. اما خرابی آنها نسبت به شیرآلات دو اهرمی، معمولا بیشتر است.

جنس شیر

جنس مواد تشکیل دهنده شیرآلات از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین کیفیت شیر است. چراکه جنس شیرآلات؛ عمر مفید آنها را تعیین می‌کند. معمول‌ترین موادی که برای ساخت شیرآلات از آنها استفاده می‌شود، ترکیب پلاستیک و شیشه، سرامیک و یا فلزات با دوام مثل نیکل، کروم و برنز است.

شیرآلات برنزی رنگ قهوه‌ای دارند و ظاهری سنتی به آشپزخانه شما می‌دهند. این المان سنتی در برخی آشپزخانه‌ها جلوه فوق العاده درخشانی به وجود می‌آورد. کروم از جمله فلزات گران قیمت است که نه تنها دوام بالایی دارد، بلکه تمیزکردن آن بسیار راحت است. اما شیرآلات آشپزخانه موجود در بازار، اکثرا از جنس نیکل هستند. نیکل که از دوام خوب و قیمتی مناسب برخوردار است، به همراه روکشی از جنس کروم، ظاهری زیبا به آشپزخانه می‌دهد. همچنین تمیز کردن آن بسیار راحت است.

شکل ظاهری شیر

مهم‌ترین عامل تعیین کننده ابعاد شیر آشپزخانه، خود آشپزخانه است. ویژگی‌های آشپزخانه شما از جمله محل قرار گیری سینک، عمق و ابعاد سینک و حتی فشار آب آشپزخانه بسیار مهم است. بعضی شیرها به حداقل فشار 0.1 بار؛ نیاز دارند تا به خوبی عمل کنند. اگر فشار آب خانه شما کم است، شیری تهیه کنید که قابلیت تنظیم فشار داشته باشد. همینطور می‌توانید از سر شیر یا نازلی استفاده کنید که فشار آب را تقویت می‌کند و مصرف آب را هم کاهش می‌دهد.

برای خرید شیر ظرفشویی چه نکاتی را باید بدانیم؟

ارتفاع علم شیر بستگی به ابعاد و عمق سینک دارد. اگر سینک شما عمق کمی دارد، می‌توانید از شیر آشپزخانه با علم بلند استفاده کنید. همچنین اگر ابعاد سینک شما زیاد است، استفاده از یک شیر با علم بلند، باعث می‌شود تا بتوانید به تمام نقاط سینک آبرسانی کنید. البته برای حل این مشکل می‌توانید از شیرهای شاوری یا شلنگ دار استفاده کنید. شیرآلات شاوری برای هر نوع استفاده‌ای مناسب هستند و بسیار کمک حال شما خواند بود.

مصرف آب و انرژی شیر آشپزخانه

یکی از عوامل هدر رفت آب و کاهش عمر شیر، اتصالات خارجی و درونی شیرآلات است. جنس و نوع کارتریج، یا دیگر اتصالات درون شیر آشپزخانه، که پراستفاده‌ترین جزء آشپزخانه می‌باشد، علاوه بر تاثیری که روی عمر مفید شیر می‌گذارند؛ هدر رفت آب را کنترل می‌کنند. اما موارد دیگری وجود دارد که می‌تواند بر مصرف آب در آشپزخانه بسیار کمک کند.

یکی از مصارف بیهوده آب در آشپزخانه، مربوط به کنترل کردن دمای آب است. راه جلوگیری از این اتلاف و هدر رفت آب، شیر ترموستاتیک است. با تنظیم شدن این شیر بر روی دمای مشخص، خود شیر کار اختلاط آب سرد و گرم را انجام می‌دهد، و آبی با دمای مطلوب در اختیار ما می‌گذارد. استفاده از شیر ترموستاتیک کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری به دمای مطلوب برسیم. همچنین میزان آب مصرفی آن کمتر از شیرهای دیگر است که به طور متوسط 12 لیتر در طول روز آب مصرف می‌کنند.

از دیگر راهکارهای جلوگیری از اصراف و هدر رفتن آب، استفاده از شیرآلات چشمی می‌باشد. شیرهای چشمی با کمک سنسورهای مادون قرمز کار می‌کنند. این شیر ها تنها با حرکت اجسام مقابل آنها جریان آب را فعال می‌کنند و با کنترل مصرف آب و انرژی، عمر قطعات شیر را هم افزایش می‌دهند.

برای خرید شیر ظرفشویی چه نکاتی را باید بدانیم؟

پیشرفت صنایع و تکنولوژی، همیشه مارا شگفت‌زده می‌کند. شیرهای امروزی از تکنولوژی لمسی (Touch) بهره می‌برند. روکش‌های آنها از نوع نانو و ضد جذب آلودگی و لکه است. شاید 50 سال قبل هیچ کس پیشبینی نمی‌کرد؛ روزی برای استفاده از شیر آشپزخانه از چنین تکنولوژی‌هایی استفاده کنیم.

برای خرید شیر ظرفشویی چه نکاتی را باید بدانیم؟

شما فکر می‌کنید در آینده چه جزئیات یا تکنولوژی‌هایی به شیرآلات آشپزخانه اضافه شود؟

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی اصلی