راهنمای خرید مایکروویو: چگونه مایکروویو مناسبی انتخاب کنیم؟

b9a917553c28fc6aff930af317823db693-microwave-lede.rhorizontal.w700

راهنمای خرید مایکروویو: چگونه مایکروویو مناسبی انتخاب کنیم؟: زمان مهم‌ترین ثروت بشر امروزی است. در روزگاری که سر و کار ما با لحظات است، صرفه‌جویی در زمان بسیار اهمیت دارد. یکی از وسایلی که به شما کمک ‌می‌کند تا زمان بیشتری برای خودتان داشته باشید، اجاق مایکروویو است. چند سالی می‌شود که مایکروویوها در اکثر آشپزخانه‌ها جایگاه خود را پیدا کرده‌اند و از وسایل پرکاربرد محسوب می‌شوند. اگر قصد خرید مایکروویو دارید یا نمی‌دانید چگونه مایکروویو مناسبی انتخاب کنید، نکات زیر را به دقت بخوانید. راهنمای خرید مایکروویو: چگونه مایکروویو مناسبی انتخاب کنیم؟

فاکتورهای مختلفی در انتخاب مایکروویو مناسب تاثیر گذارند. از عادات و منوی غذایی گرفته تا تعداد افراد خانواده. همه این موارد در نوع انتخاب شما تاثیر گذارند. در این نوشته؛ سعی می‌کنیم فاکتورهای مختلفی را بررسی کنیم و به شما کمک کنیم تا مایکروویو مناسبی برای آشپزخانه خود تهیه کنید.

راهنمای خرید مایکروویو: چگونه مایکروویو مناسبی انتخاب کنیم؟

انواع مایکروویو

اولین و مهم‌ترین تصمیم، انتخاب نوع مایکروویو است. انواع مایکروویو موجود در بازار، به سه دسته تقسیم می‌شوند.

  1. مایکروویو سولو: این مدل ساده‌ترین نوع مایکروویو است. مایکروویو  سولو برای مصارف ابتدایی و حجم کم آشپزی مناسب است. این نوع مایکروویو، بیشتر برای گرم کردن غذا، پخت و پز ساده و یخ زدایی مواد منجمد طراحی شده‌اند.
  2. مایکروویو گریل: این دسته از مایکروویوها مجهز به گریل می‌باشند و برای طبخ غذاهای کبابی و انواع پیتزاها مناسبند.
  3. مایکروویو کانوکشن: این مایکروویوها معمولا از یک فن و المنت تولید گرما استفاده می‌کنند. فن در مایکروویوهای کانوکشن، به پخت بهتر غذا کمک می‌کند. پخت غذا و شیرینی با مایکروویوهای کانوکشن بسیار راحت و سریع است.

انتخاب نوع مایکروویو، وابسته به نیاز شماست. جدول زیر به شما کمک می‌کند؛ بر اساس نیازتان مایکروویو مناسبی انتخاب کنید.

کانوکشنگریلسولوکاربرد
مناسبمناسبمناسبگرم کردن غذا
مناسبمناسبمناسبقهوه، چای، شیر
مناسبمناسبمناسبنودل، پاستا، برنج
مناسبمناسبمناسبپاپ کرن
مناسبمناسب گریل غذا
مناسبمناسب کباب کردن
مناسب  براونی
مناسب  کیک و نان
مناسب  پیتزا

در بخش مایکروویوهای سایت رک پارت، می‌توانید به مقایسه انواع مایکروویوها و ویژگی آنها بپردازید. همچنین مشاهده قیمت‌های به روز مایکروویوها، به خرید شما کمک می‌کند.

راهنمای خرید مایکروویو: چگونه مایکروویو مناسبی انتخاب کنیم؟

ظرفیت مایکروویو

ظرفیت مایکروویو برحسب لیتر نشان داده می‌شود. این عدد بیان می‌کند که چه مقدار غذا می‌توانید در یک بار پخت، درون مایکروویو قرار دهید.

برای یک خانواده کوچک، مایکروویوی با ظرفیت 15-20 لیتر کفایت می‌کند. اما اگر سراغ ویژگی‌های گریل و کانوکشن مایکروویو بروید، باید مدل‌های 20-30 لیتری آنها را تهیه کنید.

اگر خانواده پر جمعیتی دارید؛ وابسته به نوع مصرفتان، بهتر است مایکروویوی با ظرفیت بیش از 25 لیتر تهیه کنید. اما همچنان؛ نوع سولو یا کانوکشن مایکروویو، بستگی به نیاز شما دارد.

حجم ایده آلنوع مایکروویوتعداد افراد خانواده
15 – 20 لیترمایکروویو سولو2-4
20 – 30 لیترمایکروویو گریل یا کانوکشن2-4
25 – 30 لیترمایکروویو سولو4-6
32 لیتر و بیشترمایکروویو گریل یا کانوکشن4-6
راهنمای خرید مایکروویو: چگونه مایکروویو مناسبی انتخاب کنیم؟

ویژگی های مایکروویو

انتخاب هر وسیله‌ای باید متناسب با نیاز صورت گیرد. گاهی اوقات در کاتالوگ محصولات، ویژگی‌هایی را می‌بینیم که اصلا به آنها نیاز نداریم. به هر حال؛ آگاهی داشتن از ویژگی‌های مایکروویو، می‌تواند به انتخاب بهتر آن کمک کند.

  1. پنل کنترل یا صفحه کلید: مایکروویوها از نظر نوع صفحه کنترل، به دو دسته مکانیکی و لمسی تقسیم می‌شوند. پنل‌های لمسی برای استفاده روزانه کاربرد بهتری دارند، ولی احتمال خرابی آنها نسبتا بیشتر است.
  2. قفل کودک: در اکثر مایکروویوها، کلیدی وجود دارد تا مانع روشن شدن مایکروویو یا تغییر تنظیمات آن شود. این ویژگی، علاوه بر آنکه امنیت کودکان بازیگوش شما را تضمین می‌کند، مانع لمس اتفاقی سایر کلیدهای دستگاه می‌شود.
  3. آشپزی خودکار یا برنامه پخت: این گزینه کار شما را بسیار ساده می‌کند. به کمک این ویژگی، دیگر نیازی به تنظیم زمان و درجه حرارت، یا سایر تنظیمات ندارید. تنها با انتخاب نوع برنامه پخت (که می‌تواند؛ درست کردن ذرت بو داده، گرم کردن غذا، پخت شیرینی و … باشد) مایکروویو شما همه تنظیمات لازم را انجام می‌دهد. تعداد برنامه‌های پخت یک مایکروویو، رابطه مستقیمی با قیمت آن دارد. هرچه تعداد برنامه‌های مایکروویو بیشتر باشد، قیمت محصول مورد نظر هم بیشتر خواهد بود.
  4. یخ زدایی: این ویژگی را می‌توان کاربردی‌ترین ویژگی هر مایکروویوی دانست. به کمک این گزینه؛ می‌توانید غذاهای منجمد را به سرعت گرم کنید.
  5. پیش گرم کردن یا Preheat: قبل از پخت خیلی از غذاها، لازم است تا اجاق مایکروویو را تا دمای مشخصی گرم کنید. مدت زمانی که طول می‌کشد تا مایکروویو به دمای مد نظر برسد را در ویژگی‌های مایکروویو ذکر می‌کنند. این قابلیت نشان‌دهنده قدرت قطعات مایکروویو است.
  6. تایمر: قابلیت تنظیم زمان پخت غذا، از ویژگی‌هایست که هر مایکروویوی باید داشته باشد. به کمک این ویژگی می‌توان زمان روشن بودن دستگاه را تنظیم کرد. همه مایکروویوها این ویژگی را با خود به همراه دارند.
راهنمای خرید مایکروویو: چگونه مایکروویو مناسبی انتخاب کنیم؟

تکنولوژی مایکروویو

مایکروویوها به کمک امواج الکترومغناطیسی حرارت ایجاد می‌کنند. امواج الکترومغناطیسی که مایکروویو تولید می‌کند، طول موجی بین 1متر تا 1 میلیمتر دارد. این امواج که به وسیله مگنترون مایکروویو ایجاد می‌شوند، مولکول‌های غذا را به حرکت در می‌آورند و به این شکل تولید حرارت و گرما می‌کند. از این رو گرم کردن غذاهای دارای رطوبت در مایکروویو کار ساده‌تری می‌باشد.

راهنمای خرید مایکروویو: چگونه مایکروویو مناسبی انتخاب کنیم؟

خطرات و ایمنی مایکروویو

حتما شما هم شایعاتی مبنی بر مضر بودن امواج مایکروویو شنیده‌اید. اما حقیقت این است که امواج مایکروویو، اثر سوئی بر مواد غذایی نمی‌گذارند. برای روشن شدن این مطلب؛ می‌توانید به سایتِ نهادهایی رسمی تاییدِ مواد غذایی، چه داخلی و چه خارجی، سر بزنید.

اما برای استفاده از مایکروویو، باید نکاتی را جهت حفظ ایمنی در نظر بگیرید.

1. ظروف یا بطری‌های فلزی را در مایکروویو نگذارید

2. شیشه شیر کودک را برای گرم کردن؛ داخل مایکروویو قرار ندهید

3. برای بیرون آوردن غذا از مایکروویو، حتما از دستکش‌های مناسب استفاده کنید

4. از ظروف پلاستیکی یا شیشه‌ای مناسب مایکروویو استفاده کنید

راهنمای خرید مایکروویو: چگونه مایکروویو مناسبی انتخاب کنیم؟

سخن آخر

مایکروویوها ویژگی های منحصر به فردی دارند که نمی‌توان از آنها چشم پوشید. حتی فر آشپزخانه هم نمی‌توانند جای مایکروویو را پر کند. اما اگر احساس می‌کنید به ویژگی‌های این محصول نسبتا گران قیمت احتیاجی ندارید، هزینه آن را صرف خرید سایر وسایل آشپزخانه، از جمله یک فر با کیفیت کنید.

راهنمای خرید مایکروویو: چگونه مایکروویو مناسبی انتخاب کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی اصلی